سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان به ابهام‌های موجود برای مردم، به‌ویژه سرقفلی‌داران درباره ساختمان جدید پلاسکو که سال ۹۵ در یک آتش‌سوزی مهیب فروریخت پاسخ داد.

ساختمان پلاسکو - پلاسکو - ساختمان جدید پلاسکو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمد پیرعلی سرپرست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان در گفتگویی به سؤالات مطرح درخصوص ساختمان پلاسکو که چند روز دیگر افتتاح می‌شود، به خصوص سوالات مطرح برای کسبه، پاسخ داد.

آیا همه سرقفلی‌داران پلاسکو همچنان صاحب سرقفلی هستند یا بعد از آتش‌سوزی و ساخت پلاسکوی جدید تعداد سرقفلی‌داران تجاری و مساحت واحدها تغییر کرده است؟

خیر، فعلاً همان تعداد هستند. فقط، با توجه به اینکه ملزم به افزایش سطح مشاعات بر اساس استانداردها و رعایت برخی ضوابط ساخت بودیم، به‌طور محدود متراژ برخی مغازه‌ها تغییر کرد. لذا ممکن است بعضی از واحدهای تجاری‌ها کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شده باشند. بنابراین با توافق به‌عمل‌آمده کاهش متراژ جبران و افزایش متراژ نیز متضمن اخذ مابه‌التفات با مراعات شرایط کسبه به‌ صورت اقساط شد.

همه کاسب‌های پلاسکو سرقفلی‌دار هستند. این افراد صاحب چند درصد از مغازه‌های‌شان هستند، با توجه به اینکه بنیاد مالک ساختمان پلاسکو محسوب می‌شود؟

بنیاد مستضعفان مالک ملکیت ساختمان پلاسکو است اما سرقفلی‌داران - به عبارتی با مسامحه - مالک محسوب می‌شوند. بنیاد مستضعفان مصمم است پلاسکو به سرقفلی‌داران منتقل شود و خودشان مالک اصلی شوند. البته این سیاست مشمول دیگر پاساژها و واحدهای تجاری مثل ساختمان آلومینیوم و... نیز می‌شود.

به دلیل تأمین بودجه مالی و مشکلات اقتصادی در بنیاد مستضعفان این تصمیم‌ گرفته شده است؟

علت اصلی این است که پاساژداری و مستأجرداری مأموریت بنیاد نیست. بنیاد مستضعفان مأمور به توانمندسازی جامعه هدف خویش است و تلاش می‌کند از فعالیت‌های غیرمرتبط از جمله ملک‌داری و ساختمان‌داری کاملاً فاصله بگیرد.

 برخی کسبه از اینکه طراحی و ساخت پلاسکو به مسابقه گذاشته شد، گله‌مند هستند و معتقدند بخش اعظمی از این ساختمان متعلق به سرقفلی‌داران است. چرا انتخاب طرح و ساخت پلاسکو به مسابقه گذاشته شد؟

همه تلاش بنیاد این بود که منطقی‌ترین تصمیم را درباره ساخت برج پلاسکو اتخاذ کند. لذا نماینده کسبه و به عبارت بهتر شورای پلاسکو کاملاً در جریان امور و چگونگی فرایند طراحی ساختمان پلاسکو بودند و از روش به مسابقه گذاشتن آن اطلاع داشتند. در این راستا تعدادی طرح در مسابقه شرکت کردند و از بین آن‌ها سعی شد بهترین طرح انتخاب شود.

با توجه با آتش‌سوزی مهیبی که برای برج ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد ،به حتم حالا موضوع ایمنی و حفظ امنیت در ساخت‌وساز مجدد پلاسکو حرف اول را می‌زند. شما ایمنی پلاسکو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این ساختمان در حال حاضر یکی از منحصربه‌فردترین ساختمان‌های کشور ازلحاظ رعایت مسائل ایمنی است. متولیان امر ایمنی در دستگاه‌های مختلف همه استانداردهای روز دنیا را به ساختمان تکلیف کردند و البته بنیاد هم استقبال کرد. برای نمونه طراحی راهروهای فرار، کریدورهای کمک‌رسان، نصب پرده‌های حریق و ... ازجمله تدابیر اتخاذشده هستند

نقش پرده‌های حریق در صورت آتش‌سوزی در یک طبقه اجازه نمی‌دهد دود به دیگر طبقات سرایت کند و دود را به پشت‌بام هدایت می‌کند. این اقدامات هزینه قابل‌توجهی را بر پروژه مترتب کرد اما لازم بود رعایت شود.

 طی آخرین جلسه‌های شورای اسلامی شهر، این موضوع مطرح‌شده که بنیاد مستضعفان از ساخت پارکینگ در پلاسکو شانه خالی کرده است، حتی در مواردی عنوان‌ شده که بنیاد قوانین را دور زده است که تأمین پارکینگ نداشته باشد. در این مورد توضیح می‌دهید؟

بنیاد خود را موظف به رعایت همه ضوابط و مقررات در همه ابعاد می‌داند و معتقد است به جهت نقش حاکمیتی خویش بیش از بقیه باید به قانون در همه امور - چه ساخت‌وساز و چه پرداخت مالیات و عوارض و اساساً در همه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی - پایبند باشد. اما همان‌طور که آگاهی دارید، ساختمان پلاسکو از همان ابتدا هم پارکینگ نداشته است. لذا بنیاد مستضعفان با همان رویکردی که عرض کردم پذیرفت که با ایمن‌سازی پارکینگ پروانه، در این بخش هم جای شائبه باقی نگذارد.

اخیراً هم کتباً به شهرداری منطقه پیشنهاد دادیم در ملک مجاور پلاسکو پارکینگ بسازیم و منتظر نظریه متولیان امر هستیم. هرچند بعضاً این‌گونه مطرح می‌شود که مقرر است آن خیابان سنگ‌فرش شود و با این طرح طبیعتاً تردد خودروها در این خیابان به حداقل ممکن خواهد رسید و موضوعیت ساخت پارکینگ با سؤال مواجه می‌شود.

با حضوری که در ساختمان پلاسکو داشتیم متوجه شدیم آسانسور فقط تا طبقه ۱۴ برج پلاسکو بالا می‌رود و طبقه ۱۵ فاقد آسانسور است. این در حالی است که روی پشت‌بام «هلی پد» نیز طراحی‌ شده است. در صورت بروز حادثه برای رساندن مجروح به هلی‌پد باید مجروح را ۲ طبقه از طریق پله به هلی‌پد رساند. این درست است؟

 بدون تردید این اقدام هم فنی و منطبق بر اصول استاندارد ابلاغی است. اگر ملاحظه کرده باشید بخشی از تأسیسات در بام ساختمان و روی آن هلی‌پد احداث‌ شده و تابع الزامات خاص است.

ساخت‌وساز پلاسکو برج ۵ امسال پایان گرفت، اما به این دلیل که تجهیز و نصب سقف کاذب مغازه‌ها به کاسب‌ها سپرده شد پایان پروژه به تعویق افتاد. این بهتر نبود که بنیاد این بخش از کار را هم خودش انجام می‌داد تا در روزهایی که به افتتاح پروژه نزدیک می‌شویم هنوز با رفت‌وآمد کارگران و خاک مواجه نباشیم؟ مرتب این سؤال پرسیده نشود که آیا پلاسکو به‌ قرار افتتاحیه می‌رسد یا خیر؟

 کسبه به‌درستی ترجیح می‌دهند با سلیقه خودشان طراحی داخل مغازه را انجام دهند و نمی‌شد برای همه غرفه‌ها نسخه طراحی واحد پیچید. حتی برخی کسبه متقاضی تعویض سنگفرش مغازه‌هایشان و حتی تغییراتی در تأسیسات و... هستند که از آن‌ها خواستیم برای اجتناب از آسیب جدی به تأسیسات ساختمان، بدون هماهنگی با شورای پلاسکو تغییرات اساسی انجام ندهند. ضمن اینکه برای تسهیل کار کسبه، یک دستگاه فن‌کویل جداگانه در اختیار قرار داده شد تا بر اساس مدل طراحی سقف به نصب مبادرت کنند.

اما نکته مهم اینکه بنیاد می‌توانست در ۶ ماهه اول سال جاری ساختمان پلاسکو را افتتاح کند چون عملاً بر اساس عرف رایج پروژه‌ها کار تمام‌شده بود، اما معتقدیم افتتاح ساختمان با حضور حداقل بخشی از کسبه معنا پیدا می‌کند. ترجیح دادیم علی‌رغم حمل بر خلف وعده، افتتاح به اواخر آذرماه بیفتد.

 با توجه با بازدیدی که از برج پلاسکو داشتیم و گفت‌وگویی که با صاحبان واحدهای تجاری انجام گرفت، اغلب از روند این پروژه رضایت داشتند. درباره چگونگی جذب رضایت سرقفلی‌داران بگویید.

ساخت برج پلاسکو به‌ عنوان نمونه کاملی از همراهی و همدلی مردم، کسبه و دیگر سازمان‌های مرتبط است. ساختمان پلاسکو می‌تواند الگویی مناسب برای ساخت پروژه‌هایی باشد که به دلیل اختلافات بین بخشی سازمان‌ها و بهانه‌های واهی به‌ طور سنواتی بر زمین‌ مانده و معطل است و شرایطی را رقم‌ زده که دود آن فقط به چشم مردم می‌رود.

لذا، فارغ از برخی ملاحظات که قابل‌چشم‌پوشی است، می‌توان اذعان کرد همه سازمان‌های ذی‌ربط که مستقیم و غیرمستقیم نقشی در ساخت پلاسکو داشتند، برای به سرانجام رساندن این پروژه تلاش کردند تا کسبه و افرادی که باواسطه و بی‌واسطه شغلشان را از دست‌ داده بودند، به کارشان برگردند.

کد خبر 642896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha